Fjärde advent: Herrens moder

Författare: Hannah Hartell, prästkandidat och teol. MA

Tredje årgångens texter:
Jesaja 52:7-10
Andra Korinthierbrevet 1:17-22
Lukasevangeliet 1:39-45


Vem är det som kommer med befrielsens budskap? Hur ser den där ut som kommer över bergen och ropar det glada budskapet?

En gång i tiden var det en ung, gravid kvinna som stod på sin släktings tröskel. Vars uppenbarelse talade om det unika barn som hon bar inom sig. Det barn som kommit för att rädda dem alla en dag.

Maria var inte nödvändigtvis en sådan kvinna som Gud skulle förväntas att välja till sin mor, om man nu tänkte att Gud skulle välja sig en moder alls. Hon kom inte från status eller rikedom, levde inte på något palats som det går att tänka sig att modern till konungars konung skulle göra. Istället kom Maria från enkla förhållanden och en social situation där ett utomäktenskapligt barn inte sågs på med milda ögon. Ändå är det just hon som blir Herrens moder.

I klimatkatastrofen letar vi inte efter befrielsen på några palats, ingen konung verkar komma och leda oss i omställning och förändrade vanor. Inte heller verkar beslutsfattare alltid vara särskilt snabba i sina beslut som leder oss mot en befrielse från katastrofen. Många talar om teknologi skulle kunna lösa oss från den klimatkatastrof vi lever i och komma med befrielse, men den drömmen verkar fortfarande vara just en fjärran dröm.

Men nu tycks ett nytt befrielsens budskap höras från ungdomarna i nätverk världen över som stämmer sina stater för att de inte tagit klimatkrisen med den typ av allvar som krävs för att de ska ha möjligheten till en god framtid. För att världens ledare inte tagit klimatkrisen på alvar och sett det som just en kris. Unga som skriker att befrielsen behöver komma, att vi behöver befria oss själva och den skapelse som vi är en del av genom att göra radikala förändringar.

Det må vara ett rop av desperation, men det är ett rop som pekar mot stor befrielse. Befrielsen från ett liv som förstör och längtan efter det helade och den försoning som kan ske när vi vågar följa en mer hållbar livsstil.

Men vem hör dessa befrielsens föregångare?

I Marias fall var det bland annat hennes släkting Elisabet som hörde det budskap om befrielse som hennes blotta uppenbarelse innebar. Som litade på helig Andes ledning och vågade tro att det barn som hon bar på kunde vara Guds son. Även Josef som vågade lita på det som änglar sagt till honom om det barn som Maria bar, att det barnet var Guds son, hörde ropet om den bättre värld som skulle komma med det barn som växte inom hand trolovade.

Dessa personer nära Maria skapade ett skyddsnät så att hennes utsatta situation inte blev så utsatt som den kunde bli. De gjorde det möjligt för henne att fortsätta tala om det glada budskap om en bättre framtid som givits henne.

I fallet om ungdomarna i Aurora, och de andra nätverken världen över som tar juridiska vägar för att möta klimatkrisen, är det inte lika självklart vilka som hör ännu. Visst finns viskningar om juridiska stämningar i klimatfrågor, som vinsten för klimatgruppen Urgenda i Nederländerna 2019, men vad dessa fall ska leda till vet vi inte ännu.

Men en sak blir tydlig i den kritik som kommer fram. Vi kunde gjort mer. Det är ingen dom utan ett faktum. I acceptansen av det som varit finns också öppningen för uppenbarelsen av att vi fortfarande kan göra något. Samma händer som förstört, kan få bli de som bygger upp. Om vi lyssnar, och låter budskapet bli handling, kan stora ting hända.

Föregående
Föregående

Julnatten/Juldagen: Jesu födelse

Nästa
Nästa

Tredje advent: Bana väg för Herren